تابستانی متفاوت برای نابینایان تبریز؛ جایی که تواناییها شکوفا میشوند
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی؛ کتابخانه مرکزی تبریز این روزها حالوهوای دیگری دارد؛ بخش نابینایان آن به کانونی پرشور از یادگیری، خلاقیت و تعامل برای کودکان و نوجوانان نابینا و کمبینا تبدیل شده است. تابستان امسال، مجموعهای از دورههای آموزشی متنوع و هدفمند، از بازیهای فکری و خط بریل گرفته تا آموزش شعر، کار با کامپیوتر و گوشی هوشمند، فرصتی تازه برای رشد و توانمندسازی این عزیزان فراهم کرده است.
بریل؛ پلی به سوی خودباوری
یکی از مهمترین برنامههای تابستانی، آموزش خط بریل به کودکان نابینا در آستانه ورود به مدرسه است. این آموزشها که بهصورت فردی و گروهی برگزار میشوند، با مشارکت فعال مادران ادامه دارد و هدفی فراتر از یادگیری یک خط ساده را دنبال میکند: ایجاد زیرساختی برای استقلال، اعتمادبهنفس و رشد شخصیتی کودکان.
کوتاهنویسی انگلیسی؛ سرعت و دقت در یادگیری
دانشآموزان نابینا در دو سطح مختلف با اصول کوتاهنویسی انگلیسی آشنا میشوند؛ روشی که مهارت خواندن و نوشتن سریعتر را به آنان میآموزد. این کلاسها ویژه دانشآموزان متوسطه دوم، روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح برگزار میشود.
شعرسرایی؛ زبان احساس و خلاقیت
کلاسهای شعر و شعرسرایی نیز یکی از بخشهای شاخص فرهنگی در این برنامههاست. هنرجویان به سرپرستی استاد محمدتقی سبزی با مبانی شعر فارسی، وزن، قافیه و همچنین تکنیکهای خلاقیت در سرودن آشنا میشوند. این دورهها نه تنها ذوق هنری دانشآموزان را پرورش میدهد بلکه به گسترش دایره واژگان و تقویت بیان آنان کمک کرده و اعتمادبهنفسشان را دوچندان میسازد.
دنیای دیجیتال در دستان نابینایان
از دیگر بخشهای جذاب این برنامهها، کلاسهای آموزش کار با کامپیوتر و گوشیهای هوشمند به تدریس حسن مهدیفرد است. در این کلاسها نابینایان و کمبینایان با فناوریهای یاریرسان (Assistive Technologies) مانند صفحهخوانها و نرمافزارهای گویاساز آشنا میشوند. دسترسی به منابع آنلاین، یادگیری مجازی، فرصتهای شغلی و ارتباطات اجتماعی گستردهتر، از جمله دستاوردهایی است که این آموزشها به روی آنان می گشاید.
